#404160 |
#7340 |
Mine Buick prosjekter ...
|
|||
Her er mitt
"evige" prosjekt, en 1973 Buick Riviera Denne ble kjøpt i 1992 og brukt litt de første årene. Siden 1995 har bilen vært under restaurering. Her er noen bilder og litt historie rundt arbeidet: |
Her er min andre 1973
Buick Riviera Denne ble kjøpt i Seattle, USA, sommeren 2002. |
||
Forstilling er på plass igjen ... Alle slitedeler er byttet. Mye arbeid gjenstår både på karosseri og på interiør. Det finnes en del rust i hjulbuer, i bagasjerommet og nederst på dørene. Setene trenger oppstopping og alle gulvbelegg skal byttes i nye. Det største
prosjektet er kanskje taket. Bremser, forstilling og drivverk er total overhalt eller byttet i nytt. Rustsveising gjenstår .... |
Noen av disse bildene fikk jeg på email fra den forrige eieren i USA. Jeg ble ikke skuffet når bilen endelig dukket opp i Norge etter 60 dager på sjøen. Bilen har vært brukt hver sommer siden den kom til Norge. Noe arbeid har vært utført på bilen, men dette har stort sett vært begrenset til vanlig normalt vedlikehold. Høsten 2011 ble motoren plukket ut for overhaling. I løpet av vinteret ble motoren ikke bare overhalt, men bygget helt på nytt. Kun motorblokk og veiv er fra den gamle motoren. Alt annet er nytt! Motoren ble fin-tunet i benk hos Skinne Racing og er nå klar til installasjon i bilen. Hooker headers er under tilpassning ... Håper å ha bilen på veien igjen i løpet av sommeren. |
||
Tekniske data: 4 = Buick "Body number plate" forteller følgende:
Body Paint Code: 74 - Burgundy Slagvolum: 455 cu.in eller
7456 liter |
Tekniske data: 4 = Buick "Body number plate" forteller følgende:
Body Paint Code: 74 - Burgundy Slagvolum: 455 cu.in eller
7456 liter |
||
Motoren, en 455 cu.in. V8, er i originalutførelse med 4 porter forgasser. Den er nå ute av bilen og klar for en overhaling. Gearkassen, en TH400, er overhalt men trenger
helt sikkert å Forstillingen er helt ny. Alle slitedeler, foringer, dempere o.l. er byttet i nytt. Bremsene er overhalt med nye skiver, tromler, pumper, kalippere, fjærer, klosser og bånd. Ny master pumpe er også montert. Mellomakselen har fått nye kryss og er ballansert
og testet. Bakaksel er sett over. Har byttet olje og pakning. Eksosanlegg skal byttes ... Støtdempere er kjøpt inn og skal byttes bak også ... Bilen har ikke fått den prioriteten den burde ha fått den siste tiden, men jeg er underveis ... Bilen står varmt og tørt. |
Bilen er i meget
god stand. Interiøret er så perfekt det bare kan være etter snart 40 år!
Lakken er bra, men det begynner å "boble" seg litt nederst på hjulbuene bak.
Motoren ble total overhalt vinteren 2011/2012. 500+ HK er klare til dyst :-). Bremsene er sett over og slitte deler er byttet med nytt. Bl.a. er det byttet til nye tromler bak. Bilen ble EU godkjent uten en eneste (negativ) kommentar. Options Pga. nye prosjekter vurderer jeg å selge denne bilen. Ta kontakt om du er interessert. |
||
Andre Riviera linker ...
Her er en serie bilder av et strøkent eksemplar fra 1971 .... Her finner du noen bilder av en 1972 modell ... Bilder av mange fine Buick's .... Bildeserie fra restaurering av en 71 modell ... Sommeren 2002 kjøpte jeg ennå en Buick Riviera ...
Flere bilder fra verkstedet ... Vi arbeider i vårt hobby
bilverksted en kveld hver uke. Her koser vi oss med Her er flere bilder fra verkstedet .....
[ Hjemmesiden | Buick | Corvette | Harley | Slektsforskning | email ] |