Super Magna VF700C - 1987 modell

HISTORIEN:

Kjøpt sommeren 2000 etter å ha sett etter denne typen sykkel lenge.
Sykkelen ble pusset opp var helt strøken da den ble solgt sommeren 2005.
Masse nye deler var montert, ny lakk, ny clutch, ny-justerte ventiler og forgassere,
ny oksehud på setene, nye dekk, nytt batteri, m.m.


En Honda Super Magna 1987 modell ble kjøpt inn sommeren 2000.


Super Magna'en er en herlig sykkel å kjøre !


Sykkelen var i meget god stand, men bærer preg av å komme fra det sydlige USA.
Varmen og sol har nok vært litt for tøff mot både lakk og andre detaljer.


Sadelen er tilbake fra omtrekking.
Skjermer, deksler og tank ble lakkert våren 2001.


Gaffelen ble høyglanspolert våren 2001. Mange nye deler står for tur i løpet av vinteren 2002.


Litt Super Magna historie og tekniske data:

På 1987 modellen var motoren 700 ccm / 82 hk. Fargene var rød eller blå candy. (se over)

På 1988 modellen var motoren størrelsen øket til 750 ccm / 88 hk. Fargene var rød eller sort.
Man kan lett se forskjell på 87 / 88 modellene da 88 modellen hadde samme farge på dekselet
under motoren som tanken. I tillegg er Magna merket på tanken mye større en på 87 modellen
som kun har et lite Honda merke.

Ingen vet eksakt hvor mange Super Magna sykler som ble produsert.
(Honda vil ikke ut med antallet ...)

SPESIFIKASJONER

Motor:
  • Vannavkjølt V4 DOHC firetakter, fire ventiler pr. sylinder
  • Slagvolum - 699 cc
  • Boring og slaglengde - 70 x 45.4 mm
  • Effekt - 82 hk (61,15 Kw)
  • Moment - 63.7 N-m (47 lb-ft)
  • Forgassere - 4 stk Keihin 32mm CV
  • Kompresjonsforhold - 10.5:1
  • Tenningsrekkefølge - 1-2-3-4
  • Olje kapasitet - 2.4 L
  • Motorvekt - 85 kg
Gearkasse:
  • 6 gear, hydraulisk clutch
  • Fremdrift - Kardang
  • Utveksling -
    1: 2.294:1
    2: 1.619:1
    3: 1.292:1
    4: 1.074:1
    5: 0.897:1
    6: 0.750:1
Elektrisk:
  • Tenning - elektronisk
  • Dynamo effekt - 345 watt v/5000 omdr.
  • Ladespenning - 13 - 16 volt
  • Batteri - 12V 12 Ah
  • Hovedlys - 60/55 watt
Kalkulerte data:
  • Vekt/effekt forhold - 2.93 kg/hk
  • Turtall ved 100 km/t - 3821
  • Hastighet ved begynnelsen av rødt felt:
    1: 85 km/t
    2: 121 km/t
    3: 152 km/t
    4: 183 km/t
    5: 219 km/t
    6: 262 km/t
Drivstoff:
  • Kapasitet total - 13 liter
  • Kapasitet reserve - 2,8 liter
  • Forbruk - 0,62 l/mil
  • Rekkevidde - 220 km
Chassis:
  • Hjulavstand - 1660 mm
  • Total lengde - 2360 mm
  • Total bredde - 800 mm
  • Total høyde - 1155 mm
  • Sete høyde - 705 mm
  • Bakkeklaring - 152 mm
  • Vekt - 243 kg med full tank
  • Total nyttelast - 161 kg
  • Forgaffel vinkel/lengde - 35 grader, 152 cm
  • Fjæring foran - teleskop forgaffel
  • Fjæring bak - svingarm med doble støtdempere og justerbare fjærer
  • Bremser - enkel skive foran 316 mm, trommel brems bak
  • Dekk foran - 100/90-19, felg 3,15-19
  • Dekk bak - 150/80-15, felg 3,00-15
  • Rammenummer - JH2 RC2103HM301835
  • Farge - R-107 C-V

Slik så den ut når jeg solgte den til Trondheim ...